Tekniske spørsmål og svar
Her finner du teknisk informasjon som kan bidra til at dere kommer raskere i gang med Pasientens prøvesvar.
Spesifikasjonsdokumenter for IHR, LIMS, RIS og EPJ (primærhelse) etc
Her finnes dokumenter som er utarbeidet av både fastleger, lab- og rad personell i samarbeid med NHN, Hdir og de regionale helseregionenes representanter, for å kunne understøtte Pasientens prøvesvar.
Spesifikasjonsdokument for: | Versjon | Lenke |
EPJ i primærhelsetjenesten | 1.1 | 2025.01.15 Spesifikasjon EPJ Primærhelse V1.1 |
LIMS (laboratorieløsninger) | 1.1 | 2025.02.19 Spesifikasjon LIMS V1.1 |
RIS (radiologiløsninger) | 1.1 | 2025.02.19 Spesifikasjon RIS V1.1 |
IHR (rekvireringsløsninger) | 1.1 | 2025.02.19 Spesifikasjon Rekvisisjonsløsninger V1.1 |
LIMS english | 1.0 | Spesifikasjon LIMS EN |
Spørsmål og svar
Hvis du har utfordringer med integrasjoner eller validering av XML-meldinger, her finnes hjelp.
- Teknisk bistand fra utviklere i leveranseteamet på Slack-kanal
- EXT-UTV-Pasientensprøvesvar
- https://norskhelsenett.slack.com/archives/C04JCDPSH55
- For tekniske spørsmål relatert til PTS-API og FoRe-API, benytt
- For tekniske spørsmål om HelseID, benytt
- For teknisk spørsmål ogsyntetiske testpersoner
For virksomheter som IKKE har Slack, må vi invitere dere inn, send oss da en mail med navn, virksomhet, formål og mailadresse, så inviterer vi dere inn. Det samme gjelder ved andre henvendelser, send en mail til provesvar@nhn.no - så hjelper vi deg så fort vi finner ledige ressurser.
- For andre henvendelser, ta kontakt med NHN Kundesenter
For avklaring om innhold i meldingsstandard, ta kontakt med Helsedirektoratet
- Send mail til meldingshjelp@helsedir.no
Etter 12.05.2025 (forhåpentligvis) endres formålet fra teknisk utprøving med kvalitetssikring i produksjon, til utprøving med formål helsehjelp.
Etter den datoen må all testing og kvalitetssikring skje i Test, med bruk av syntetisk testpasienter.
Under er svar på noen spørsmål om hva og hvordan rundt testmeldinger
HVEM skal sende inn testmeldinger til pasientens prøvesvar i test? | Alle produsenter av svarmeldinger kan sende inn anonymiserte testmeldinger. |
HVA skal sendes inn til Pasientens prøvesvar i test? | Alle fagområder som dekkes av hvert LAB/RAD skal sendes inn som egne testmeldinger. |
HVOR MANGE testmeldinger skal sendes inn? | Det viktigste er at det sendes inn fra alle fagområder, men minimum 5-10 testmeldinger fra hvert fagområde. |
HVORFOR ønsker Pasientens prøvesvar å motta svarrapporter fra alle helseforetak (HF), selv om det er samme LIMS/RIS? | Hvert HF har sine egne konfigurasjoner for deler av innholdet i svarrapporten. Dette kan gi store variasjoner som vi må være forberedt på. |
Skal PASIENTNÆRE analyser sendes fra legekontoret? | JA, dersom legekontoret har løsninger for å sende ut pasientnære svarrapporter bør disse sendes inn. |
Skal INTERNE svarrapporter ved et HF sendes inn? | JA, både interne og eksterne svarrapporter bør sendes inn siden de kan variere stort i innhold. |
HVEM skal vi kontakte for å få sendt inn testmeldinger fra oss til pasientens prøvesvar ? |
Egne IKT ressurser for bistand til å sende inn anonymiserte testmeldinger til Pasientens prøvesvar, se også spørsmål om "Hvordan sende inn testmeldinger.." |
HVILKE testpasienter skal vi benytte? |
I og med at PREG-TEST slås av i 2025, er det ønskelig at testpasienter hentes fra selvbetjeningsløsning for syntetiske innbyggere og det anbefales at samme syntetiske pasient benyttes for alle testmeldinger som sendes inn fra samme virksomhet. Husk også å benytte korrekt Type-ID, om det er F-nummer (FNR) eller D-nummer (DNR). Testpasienter fra SyntPop vil ha både Kjernejournal og kunne logge på Helsenorge i Test. I tiden frem til Q3 2025 vil vi kunne støtte utvalgte testpasienter fra PREG-TEST, se eget spørsmål om "Hvilke testpasienter kan vi benytte". |
Må vi være GODKJENT for å kunne sende inn testmeldinger til Pasientens prøvesvar? |
Det er ikke krav om å være godkjent på innhold i svarrapporten, men selve XML-meldingen må validere korrekt for riktig skjema. Vedrørende produksjonsmeldinger har hver virksomhet ansvar for å benytte godkjente EPJ systemer for sending av svarmeldinger, se oversikt over godkjente EPJ- leverandører. Se også eget spørsmål om "..validering av innhold.." |
HVEM skal vi informere før vi skal sende inn testmeldinger? | Dere kan sende inn testmeldinger uten å varsle noen, men vi anbefaler at dere får en tilbakemelding fra oss, etter å ha sendt en hands-up på mail til provesvar@nhn.no. |
HVORDAN kan vi se hvordan våre innsendte testmeldinger vil se ut i Kjernejournal for helsepersonell ? | Dere kan be om tilgang til ny fane Prøvesvar i Kjernejournal test. Det samme for visning for innbygger i Helsenorge. Send mail til provesvar@nhn.no. |
HVILKE krav til anomymisering av svarrapport stilles? | Med «anonymisert» menes i Normen helse- og personopplysninger der navn, fødselsnummer og andre personentydige kjennetegn er fjernet, slik at opplysningene ikke lenger kan knyttes til en enkeltperson (jf. helseregisterloven § 2 nr. 3). |
I Pasientens prøvesvar i test vises alle prøvesvar som er sendt inn til Pasientens prøvesvar, hvor svarrapporten er i henhold til standard, og Id for test-pasient finnes i Persontjenesten i test (syntetisk testpasient) eller i en tidsbegrenset periode, fra "Testaktører".
Testmeldinger kan sendes til Pasientens prøvesvar, med oppføring av adresser og sertifikater i NHN Adresseregister i test;
- HER-ID 8139764 i AR-TEST og edi-adresseTEST-NILAR@testedi.nhn.no
- HER-ID 8139952 i AR-TEST og e-postadresse NILAR-INTERNETT@samsvar.nhn.no
- HER-ID 8140937 i AR-TEST og edi-adresse NILAR-TEST@edi.nhn.no
Ta i bruk Testedi
For å kunne sende testmeldinger over TEST-EDI, krever det en bestilling til NHN Kundesenter, men det er fullt mulig å teste om det allerede er etablert en åpning i brannmur til test-EDI - i helsenettet.
Tilkoblingstest med TELNET til TEST-EDI i helsenettet:
- Telnet pop.testedi.nhn.no 110
- Skal resultere i følgende svar; "+OK Dovecot ready" – QUIT
- Telnet smtp.testedi.nhn.no 25
- Skal resultere i følgende svar; “220 smtp.testedi.nhn.no NHN EDI-server”
Ved godkjent tilkoblingstest, kan bestilling av testedi-konto sendes til NHN kundesenter.
Feilsøking ved manglende tilgang til TEST-EDI i helsenettet;
- Er det satt opp at subnettet 91.186.80.0/20 skal rutes mot Helsenettet?
- Er det åpnet for TESTEDI i deres brannmur?
- "Traceroute pop.testedi.nhn.no" vil kunne vise hvor trafikken stopper opp
- Ta kontakt med egne nettverksressurser for bistand lokalt
- Ta kontakt med kundesenter@nhn.no for videre feilsøking
Det anbefales å benytte syntetiske testpasienter, og her kan dere selv reservere egne syntetiske pasienter - Syntpop
I løpet av 2025 er det forventet at PREG-TEST avsluttes, og flere tjenester har allerede sluttet å supportere dette, til fordel for Syntpop.
Hvis dere allikevel ikke har fått på plass syntetiske pasienter, her er et knippe som vil kunne benyttes i store deler av 2025, men KAN bli slettet uten forvarsel;
16126800464 | May Jones |
01107698422 | Mette Aune |
12119000465 | Ogida Meyen |
12065400357 | Ole Psa Tomten |
01070050427 | Petra Fos Holmsen |
01090050164 | Petrus Psa Krovold |
01108712941 | Robert Bolstad |
15076500565 | Roland Gundersen |
13031353453 | Rosa Eli Kopter |
11064700342 | Stein Alive |
01055492766 | Stein Lien |
01099098364 | Stig Engen Sørum |
19079800468 | Stina Gryn |
12053100196 | Terje Fos Dyrnes |
27047706365 | Thomas Göran Libront |
12048100218 | Toril Fos Tut |
12050050295 | Trine Faktor |
12057900308 | Trond Fos Harboe |
11079500412 | Unni Bente Stedet |
Den enkleste form for XML-validering, er å laste opp syntetisk test XML til XML-validering, som en første validering på generelt nivå.
Dette er ikke en innholdsvalidering for om et labsvar er korrekt implementert, se da neste punkt, PPS innholdsvalidering.
I XML-validering, finnes muligheter for å finne generelle avvik for en eller flere fagmeldinger, ved å laste opp eller dra/slipp syntetis test xml-melding. Det er ikke krav om innlogging og tjenesten er tilgjengelig fra internett.
"Innhold" viser overordnet status på validering,oversikt over hvilke feil som er avdekket, samt utlisting av egen XML
"Skjema" viser om det er feil i skjemavalidering, som vil returnere Negativ AppRec ved innsending til PPS.
"Visning" er en enkel xml-transformering (visningsfil), uavhengig av eventuelle feil i "Innhold", men er ikke en visning av hvordan hvordan/om KJ Portal viser prøvesvaret.
I og med at Pasientens prøvesvar skal håndere prøvesvar fra alle lab/rad i hele Norge, er det viktig at informasjon som sendes er i henhold til standard for svarrapportering.
I tillegg til XML-validering, er det viktig å sikre at innholdet i svarrapporten tilfredsstiller detaljer som kreves for et lab-svar (inkludert RTG), og vi har derfor lagt inn validering av innhold, for å sikre at f.eks relasjoner mellom prøvemateriale og analyseresultater er entydig identifisert, at Id'er det referes til, faktisk finnes (og kun et sted) etc.
Ved innsending at testmelding, vil eventuelle avvik returneres i Negativ AppRec, men i tillegg kan man benytte midlertidig PPS validerings-endepunkt, for å avdekke eventuelle avvik i en svarrapport, som ikke nødvendigvis avdekkes i XML-validering.
- Installer f.eks. Postman https://www.postman.com/downloads/
- Opprett en ny samling – new collection – new request
- Endre default Request fra GET til POST
- Legg inn POST https://backdoor.test.pps.nhn.no/dryrun/validate i Postman (å trykke på lenken vil feile)
- Opprett/finn syntetisk testmelding, og åpne XML i Notisblokk eller Notepad++ (ikke web-browser eller andre viewere som endrer format)
- Kopier hele XML-meldingen fra notisblokk - Ctrl+A og Ctrl+C
- Gå til Postman Body og velg raw som format for tekstboksen
- Klikk i tekstboksen, merk alt og lim inn - Ctrl+A og Ctrl+V
- Trykk Send og du skal få opp et valideringsresultat
- Les resultat fra OperationalOutcome – diagnostics
Når innholdsvalidering avdekker en feil eller mismatch, sendes feilmeldingen som en kode X99 "Annen feil" - med informasjon om avviket i OT. Teksten som legges med viser følgende;
- plassering i XML-svarrapporten hvor avviket finnes
- hvis det finnes flere forekomster av samme element, vises avviket med nummerering regnet fra øverst i XML-rapporten, eks [4]
- Deretter vises hvilket element som har avvik
- Selve feilmeldingen med referanse til manglende objekt, manglende Servtype pr undersøkelse, manglende påkrevd felt etc.
Her et eksempel på feiltekst X99 i Negativ AppRec;
Oppfølging av applikasjonskvitteringer;
- En Positiv APPREC betyr at selve svarraporten er validert OK, men er ikke en bekreftelse på lagring i Pasientens prøvesvar. Pasienten kan ha reservert seg mot lagring, ha hemmelig adresse etc. og slettet av denne- eller andre årsaker.
- En Negativ APPREC betyr at det er feil i svarrapporten, som må rettes opp og sendes på nytt, med ny unik meldingsid.
Manglende APPREC betyr at adresseinformasjon er utilstrekkelig i svarrapporten, eller inneholder annen HER-ID enn den som sendte svarrapporten;
"Når en fagmelding er adressert til en virksomhet og en kommunikasjonspart som ikke representerer virksomheten som mottar meldingen, skal ikke fagmeldingen besvares med applikasjonskvittering. Det samme gjelder hvis fagmeldingen er så mangelfullt adressert at det ikke kan tydes hvor meldingen kommer fra."
I tillegg kan det være sendt en duplikat av tidligere sendt svarrapport, da sendes ingen APPREC.
EPJ som har integrasjon med KJ Portal, vil også kunne benytte ny fane Prøvesvar i gammel innlogging, men kundene må bestille tjenesten Pasientens prøvesvar for å kunne se innhold i tjenesten.
For infomasjon om hvordan kundene kan bestille tjenesten, se her
Når gammel innloggingsmetode i KJ Portal erstattes med krav til bruk av HelseID brukerpålogg, må EPJ som ikke allerede har etablert dette for f.eks Journaldokumenter, ha ny klientkonfigurasjon i HelseID Selvbetjening.
Se mere informasjon om Kjernejournal Portal her
Se mere informasjon om HelseID her
Når Pasientens prøvesvar endrer formål til utprøving med formål helsehjelp, vil pasienter som har fastleger med i utprøvingen, kunne se sine prøvesvar i Helsenorge.
De aller fleste prøvesvar vil bli gjort tilgjenglig uten noen utsettelse, mens Patologiske og Bildediagnostiske prøvesvar vil utsettes i 14 dager. I tillegg vil genetiske analyser utsettes i 90 dager.
Når PPS mottar en svarrapport sjekkes følgende;
- Er status på Svarrapporten ENDELIG eller TILLEGG?
- Finnes det PTS innstillinger satt for Svarrapporten?
- Finnes det PTS-innstillinger satt for Rekvisisjonen?
- Bergne automatisk utsatt innsyn etter fastsatte regler, 0, 14 eller 90 dager, som er forklart på nhn sine sider for Automatisk utsatt innsyn for innbyggere i Helsenorge.
Det er planlagt et statusendepunkt, hvor helsepersonell kan sjekke om det finnes nye prøvesvar i Nasjonal Kjernejournal, eller om innbygger har reservert seg mot å ha en Kjernejournal, eller Prøvesvar.
Statusendepunktet vil etableres tilsvarende som andre statusendepunkter med krav til maskin-maskin token eller HelseID brukerpålogging for autentisering, som f.eks. kristisk Info (men med annen respons)
Se eksempel på Statusendepunkt her
Endepunktet vil bli levert i løpet av 2026.
Ja, alle API'er som beskyttes av HelseID, har samme krav til dokumentasjon og kodegjennomgang fra Test til Prod.
Det er derfor viktig at alle leverandører som skal produksjonssette løsninger som har integrasjon med Prøvesvar-API, PTS-API, FoRe-API etc, følger Onboardingsguiden til HelseID, og følger overgangen til produksjonsmiljøet stegvis, som beskrevet for HelseID Selvbetjening.
Tjenestebasert adressering er en forutsetning for å kunne motta Applikasjonskvittering fra Pasientens prøvesvar.
Som for alle andre elektroniske meldinger, skal adressering være tjenestebasert, i både fagmelding (XML) og i konvolutt (ebXML).
Dette betyr at det er HER-ID til kommunikasjonsparten - og ikke virksomheten, som er førende for korrekt adressering.
Her ser vi eksempel på adressering i både konvolutt og i fagmelding, eks Svarrapport, Henvisning, Dialog etc.

Alle adresseringselementer skal være oppført i adresseregister (AR) for produksjonsmeldinger, og i adresseregister test (Test-AR) for testmeldinger
Hvis dere har behov for bistand, oppgi alltid følgende for enklere å finne frem til riktig melding;
- Avsender av testmeldingen - både Dept og Inst
- Navn og HER-ID
- Dato og klokkeslett når meldingen er sendt inn
- Meldingens-ID <MsgId>A7736D48-A03F-4AEC-94B6-0FE6CBAB5561</MsgId>
- Svarrappor-ID <ServProvId>2023a2c7-dc0c-4d17-a43a-97398f6d4004</ServProvId>
- Testpasient som er benyttet, med OffID og Navn
- Dato for når prøven er tatt/ undersøkelsen er gjennomført
- <CollectedDate>
- Om det er en NY, ENDRING eller KANSELLERING
Eksempelmeldinger Rekvisisjon v1.6 og Svarrapport v1.4
Her vil dere se eksempler på både Rekvisisjonsmelding og Svarrapport, primært for å se hvordan feltene for reservasjon og formål kan inkluderes i hhv Rekvisisjonsmelding og eventuelt i FoRe-API
<Reservation V="IR" S="2.16.578.1.12.4.1.1.3108" DN="Ingen reservasjon"/>
<TextCode V="HHJ" S="2.16.578.1.12.4.1.1.8312" DN="Helsehjelp" />