Denne siden beskriver løsningsmønsteret som er etablert for Pasientens prøvesvar, hvilke komponenter som er i bruk, samt prosessbeskrivelser. 

Detaljer om komponenter ser du herKomponenter i Pasientens prøvesvar

Prosessbeskrivelser for Pasientens prøvesvar

Under vises prosessbeskrivelse for Pasientens prøvesvar, for følgende faser fra rekvirering av en analyse til varsling av mottatt svarrapport til innbygger, i Helsenorge. 

  • Prosessbeskrivelse for Pasientens prøvesvar - overordnet
  • Prosessbeskrivelse for rekvirenter og bruk av HelseID selvbetjenings API
  • Prosessbeskrivelse for å avgjøre om LAB/RAD skal sende kopi til Pasientens prøvesvar
  • Prosessbeskrivelse for overordnet validering hos Pasientens prøvesvar
  • Prosessbeskrivelse XML validering Pasientens prøvesvar
  • Prosessbeskrivelse FILTER validering Pasientens prøvesvar
  • Prosessbeskrivelse PERSONFILTER validering Pasientens prøvesvar
  • Prosessbeskrivelse INNHOLDS validering Pasientens prøvesvar
  • Prosessbeskrivelse VARSLING til innbygger - Pasientens prøvesvar
  • Prosessbeskrivelse for SLETT tidligere lagrede svarrapporter

Hvis du heller ønsker å se alle prosessbeskrivelsene samlet, med klikkbare relasjoner mellom hver prosess, benytt denne lenken for å vise komplett pdf med løsningsmønster for Pasientens prøvesvar;

 

Prosessbeskrivelse for Pasientens prøvesvar - overordnet

Hvis formålet med rekvisisjonen er helsehjelp (HHJ), pasienten ikke har reservert seg mot lagring i Nasjonal kjernejournal (IR), innholdet i svarrapporten passerer alle valideringsregler i sentral løsning, kan prøvesvarene lagres i Pasientens prøvesvar.

Trykk på bildet for å se prosessbeskrivelsen i fullskjerm

Prosessbeskrivelse for rekvirent med- eller uten behov for å sette tilgangsbegrensninger - bruk av HelseID selvbetjenings API

Hvis rekvirenten ikke har behov for å endre på standardinnstillinger, kan rekvisisjonsmeldingen sendes til LAB/RAD for deling i nasjonal kjernejournal.

Hvis en rekvirent har behov for å sette tilgangsbegrensninger for en enkelt rekvisisjon med bruk av API hos NHN, må LEVERANDØR av rekvirentsystemet formidle hvilke begrensninger dette gjelder, på vegne av dataansvarlig rekvirent. 

For at LEVERANDØREN skal kunne opptre på vegne av dataansvarlig rekvirent, må dataansvarlig rekvirent ha signert nye NHN Medlemsvilkår, bestilt «tjenesten Pasientens prøvesvar» og delegert rettigheter i HelseID til SYSTEM-leverandøren i Altinn.

Fagsystemet må ha en godkjent integrasjon med aktuelle API hos Norsk helsenett, og leverandøren kan benytte HelseID Selvbetjening-API for å verifisere om dataansvarlig rekvirent har delegert en slik rettighet, signert bruksvilkår for aktuell tjeneste og dermed handle på vegne av dataansvarlig virksomhet.

Med HelseID Selvbetjening API vil det bli enklerer for leverandører av fagsystemer, å vite om gyldig HelseID-token blir utstedt eller ikke, FØR man eventuelt prøver og feiler.

Trykk på bildet for å se prosessbeskrivelsen i fullskjerm

Prosessbeskrivelse for å avgjøre om kopi av prøvesvaret skal sendes til Pasientens prøvesvar

Trykk på bildet for å se prosessbeskrivelsen i fullskjerm

Prosessbeskrivelse for overordnet validering hos Pasientens prøvesvar

Alle prøvesvar som sendes til PPS, gjennomgår 3 individuelle valideringer, for å sikre at kun korrekt informasjon lagres i nasjonal løsning. 

  • XML-validering viser om svarrapporten er i henhold til standard for svarrapportorering, 
  • FILTER-validering er to-delt,
    • PERSON-FILTER som sjekker om pasienten er reell og finnes i personregister - og
    • RAPPORT-FILTER som sjekker kodeverdier for Formål og Reservasjon. 
  • INNHOLDS-validering, som sjekker at det tekniske innholdet har gyldige relasjoner innad i en og samme svarrapport. 

Trykk på bildet for å se prosessbeskrivelsen i fullskjerm

Prosessbeskrivelse XML validering Pasientens prøvesvar

Trykk på bildet for å se prosessbeskrivelsen i fullskjerm

Prosessbeskrivelse PERSONFILTER og bevaringstid

Etter endt bevaringstid (retention), slettes alle tidligere lagrede svarrapporter.

Trykk på bildet for å se prosessbeskrivelsen i fullskjerm

Prosessbeskrivelse FILTER validering Pasientens prøvesvar

Trykk på bildet for å se prosessbeskrivelsen i fullskjerm

 

Prosessbeskrivelse INNHOLDS validering Pasientens prøvesvar

Trykk på bildet for å se prosessbeskrivelse i fullskjerm

 

Prosessbeskrivelse VARSLING til innbygger - Pasientens prøvesvar

De aller fleste prøvesvar vil tilgjengeliggjøres til innbygger i Helsenorge uten noen utsettelse, men noen fagområder vil gi fra 14 til 90 dagers utsettelse. For mer informasjon om utsatt innsyn, se Utsatt innsyn for innbygger  

Innbygger vil motta varsel ca 30 min etter at prøesvaret er klart, for å sikre eventuelle endringer tett inntil varslingstidspunktet.

Innbygger kan selv velge hvor ofte hen vil motta varseler, og på hvilken måte. 

  • Logg inn i Helsenorge -> Meny -> Profil og innstillinger
  • Kontaktinformasjon hentes fra Kontakt- og reservasjonsregisteret (ID-porten)
  • Hvis du har Helsenorge-appen lastet ned og aktivert "varsler", vil du motta alle varsler fra Helsenorge i appen.
    • Hvis ikke, velg mellom SMS og/eller e-post 
    • Varsling på sms/epost mellom 07:00 - 23:00
  • Velg varslingsgrad
    • Så få som mulig - kun timeavtaler, vedtak eller meldinger fra helsepersonell (dvs IKKE prøvesvar)
    • Standard varsling - i tillegg prøvesvar, innsyn, forskning, fornyelse av resept etc
    • Så mange som mulig - i tillegg utførte hjemmebesøk.

Trykk på bildet for å se prosessbeskrivelsen i fullskjerm

 

Prosessbeskrivelse for SLETT tidligere lagrede svarrapporter

Dette er en kommende leveranse, forventet i H2 2025.

Trykk på bildet for å se hele prosessbeskrivelsen i fullskjerm