1. Kom i gang som systemleverandør
Hvis du ikke er en godkjent leverandør og har en tjeneste eller et fagsystem som du ønsker å tilby helsesektoren, se hvordan du kommer i gang her.
Det samme hvis du ble godkjent som leverandør etter 1.8.2024, informasjon om signeringav nye leverandørvilkår fra august 2024, finnes på samme side.
2. Miljøer, testdata og kontaktinformasjon
I testmiljøet tilbyr vi mulighet for både med- og uten bruk av HelseID token, med de begrensninger dette gir for f.eks tilgangsstyring. I Prod er kun HelseID DPoP token tilatt. Se mere informasjon om test og prod miljør her
Endepunkt uten bruk av HelseID er tilgjengelig både på internett og i helsenettet, endepunkt med bruk av HelseID er kun i helsenettet.
Vi anbefaler å lese utviklerdokumentasjonen for nærmere beskrivelse av funksjonalitet som er støttet i APIet, eksempler på API kall, mappingdokument fra XML til FHIR og valgt FHIR-profil etc.
I testmiljøet finnes det mange testmeldinger, enten sendt inn fra helseaktører, eller generert av interne volum tester med syntetiske pasienter. Dette betyr også at kvaliteten på testmeldingene er varierende, og ikke alltid helt oppdaterte med nyere prøvesvar for hver enkelt test-pasient.
Dersom du ønsker å kontakte oss på vår Slack-kanal, benytt følgende kanaler for hhv Prøvesvar, HelseID og Personvern og tilgangsstyring, send en forespørsel om tilgang til disse;
Dere kan selv bidra med innsending av testmeldinger til pasientens prøvesvar i test - for avidentifiserte svarrapporter med syntetiske testpasienter. Ved korrekt innsending, kan dere hente opp disse ved kall til endepunkter.
Se informasjon om innsending av testmeldinger under Tekniske Spørsmål og svar
Se informasjon om syntetiske testpasienter (som også kan reserveres), på NHN Syntpop
For ytterligere spørsmål, send en e-post til provesvar@nhn.no
3. Tilgang til Prøvesvar-API med bruk av HelseID og bruk av HelseID Selvbetjening-API
Tjenestens API er beskyttet med HelseID. Tilgang fra ditt fagsystem mot tjenesten må først konfigureres i HelseID Selvbetjening sitt testmiljø.
Her finner du all informasjon om HelseID, bla.a. hva HelseID kan hjelpe deg med, HelseID selvbetjening
Dersom du får problemer underveis i utviklingsprosessen, anbefaler vi at du kontakter oss på vår Slack-kanal. Send en e-post til kundesenter@nhn.no, og be om å få tilgang til kanalen #ext-helseid.
På samme side finner du også informasjon om Selvbetjening-API, som ble lansert ca Q3 2024, for enklere å komme i gang som systemleverandør, og det anbefales at dette tas i bruk.
Se også viktige, planlagte endringer i HelseID.
Følg HelseID Selvbetjening sin dokumentasjon for å komme i gang i test. Du må først opprette et Klientsystem og deretter en Klientkonfigurasjon.
Ved oppretting av Klientsystem:
- Hva skal HelseID brukes til: API-kall og Brukerpålogging
- Tjenester som skal konsumeres: nhn:pps
PS: Dersom du ønsker å hoppe over dette steget for å komme raskere i gang med å teste APIet, har HelseID en tokengenerator som fungerer mot testmiljøet. Her kan du generere access tokens du kan bruke videre til autorisering mot tjenesten i testmiljø.
4. Hvordan integrere med Prøvesvar-API
Når man har tatt endepunkt uten krav til HelseID i bruk, eller er integrert mot HelseID og kan skaffe seg access tokens, er man klar til å utvikle og teste en integrasjon mot prøvesvar API.
Vi anbefaler å lese utviklerdokumentasjonen for nærmere beskrivelse av funksjonalitet som er støttet i APIet, eksempler på API kall, mappingdokument fra XML til FHIR og valgt FHIR-profil etc.
Husk å ta nytt scope i bruk, som støtter DPoP, (pps/provesvar-read), det gamle endepunktet vil fases ut om kort tid.
5. Produksjon
Introduksjons- demo- og godkjenningsmøte i god tid før planlagt produksjon, med HelseID
For å bli godkjent som leverandør må
- integrasjonen fra fagsystemet godkjennes av HelseID (bestill gjennomgang senest ca 2 uker før planlagt produksjonssetting)
- tilgang til produksjonsmiljøet må utstedes.
Hensikten er å sikre at at løsninger som produksjonsettes ikke har feil eller svakheter som går utover informasjonssikkerhet eller personvern.
Etter at integrasjon mot HelseID er godkjent må leverandøren opprette de nødvendige konfigurasjonene i HelseID selvbetjening for produksjon. Etter dette er det klart for å ta APIet i bruk.
Se informasjon om stegvis klargjøring til HelseID sitt produksjonsmiljø.
Informasjon om HelseID Autorisasjon finnes her
Signering av vilkår for bruk
Før klientsystemet kan tas i bruk, må "Vilkår for bruk av HelseID" beskrevet i HelseID Selvbetjening, signeres av virksomheten. Du kan lese vilkårene her
Etter signering vil dere få en e-post når klientsystemet er klart. Kontakt nhn kundesenter ved spørsmål.
Introduksjons -og demomøte i god tid før planlagt produksjon, med Pasientens prøvesvar.
Før du kan gå i produksjon med tjenesten må du ha gjennomgått et introduksjonsmøte og et demo møte. Dette kan også gjennomføres i løpet av testperioden, og initieres ved å sende en epost med "Forespørsel om introduksjons- og demomøte før produksjonssetting" til provesvar@nhn.no.
Hvis dere som systemleverandør ønsker bistand for deres pilot-helsevirksomheter, slik at de får godkjent sin klientkonfigurasjonen i HelseID selvbetjening, send oss en henvendelse til provesvar@nhn.no, med kontaktinformasjon på virksomheten, så skal vi bidra til at avtaler og vilkår blir korrekt signert.
Tilgang til Pasientens prøvesvar for helsevirksomheter og privatpraktiserende leger
For å bruke Prøvesvar-API i produksjon må den dataansvarlige virksomheten være medlem av Helsenettet, ha signert NHN medlemsvilkår og bestilt tjenesten Pasientens prøvesvar, samt eventuelt delegert nødvendige rettigheter. Her finnes informasjon om hvordan helsevirksomhetene kan bestille Pasientens prøvesvar.
Dette gjelder også for helsevirksomheter som i tillegg ønsker å se prøvesvarene med bruk av ny fane Prøvesvar i Kjernejournal portal.