1. Kom i gang som systemleverandør

Hvis du ikke er en godkjent leverandør og har en tjeneste eller et fagsystem som du ønsker å tilby helsesektoren, se hvordan du kommer i gang, her.

Det samme hvis du ble godkjent som leverandør etter 1.8.2024, informasjon om signering av nye leverandørvilkår fra august 2024, finnes på samme side.

2. Testmiljø, test-data og kontaktinformasjon

I testmiljøet tilbyr vi mulighet for både med- og uten bruk av HelseID token, i Prod er kun HelseID DPoP token tillatt. Se mer informasjon om test- og produksjonsmiljøer her

Få svar på dine spørsmål under Tekniske spørsmål og svar

Dersom du ønsker å kontakte oss på vår Slack-kanal, benytt følgende kanaler for hhv Prøvesvar (PPS-API),  Formål og Reservasjon (FoRe-API) og Personvern og tilgangsstyring (PTS-API) og HelseID, send en forespørsel om tilgang til disse; 

Dere kan selv bidra med innsending av testmeldinger til pasientens prøvesvar i test - for avidentifiserte svarrapporter med syntetiske testpasienter. Ved korrekt innsending, kan dere hente opp disse ved kall til endepunkter i test.

Se informasjon om syntetiske testpasienter (som også kan reserveres), på NHN Syntpop

For ytterligere spørsmål, send en e-post til provesvar@nhn.no

3.  Tilgang til Prøvesvar-API med bruk av HelseID og bruk av HelseID Selvbetjening-API

Her finner du all informasjon om HelseID og hva HelseID kan hjelpe deg med for å komme i gang.

Dersom du får problemer underveis i utviklingsprosessen, anbefaler vi at du kontakter HelseID på vår Slack-kanal. Send en e-post til kundesenter@nhn.no, og be om å få tilgang til kanalen #ext-helseid.

  • På samme side finner du også informasjon om API for HelseID Selvbetjening som ble lansert ca Q3 2024, for enklere å komme i gang som systemleverandør, og det anbefales at dette tas i bruk. 
  • Se også viktige, planlagte endringer i HelseID.
  • Bruk av HelseID test-token-tjeneste

Følg HelseID Selvbetjening sin dokumentasjon for å komme i gang i test. Du må først opprette et Klientsystem og deretter en Klientkonfigurasjon.

Ved oppretting av Klientsystem:

  • Hva skal HelseID brukes til: API-kall og Brukerpålogging
  • Tjenester som skal konsumeres: nhn:pps

4. Hvordan integrere med Prøvesvar-API

Når man har tatt test-endepunktet i bruk (pps/provesvar-read med eller uten HelseID), er man klar til å utvikle og teste en integrasjon mot Prøvesvar API.

Vi anbefaler å lese utviklerdokumentasjonen for nærmere beskrivelse av funksjonalitet som er støttet i APIet, eksempler på API kall, mappingdokument fra XML til FHIR og valgt FHIR-profil etc.

Systemleverandører som integrerer med Pasientens prøvesvar, kan vise prøvesvar rekvirert av andre, i egen arbeidsflate, i EPJ.

NHN har laget en visning i Kjernejournal Portal, som er ett eksempel på hvordan visning kan være, men har sine begrensninger i å måtte tilfredsstille krav fra både rekvirenter, fastleger, laboratoriepersonell etc.

Se PPS sin egen mapping fra XML to FHIR her

Se hvordan Nasjonal Kjernejournal benytter FHIR for å vise prøvesvar i ny fane Prøvesvar i Kjernejournal Portal

5. Produksjon

Introduksjons- demo- og godkjenningsmøte med HelseID, i god tid før planlagt produksjon!

Introduksjons -og demomøte i god tid før planlagt produksjon, med Pasientens prøvesvar.

Før du kan gå i produksjon med tjenesten må du ha gjennomgått et introduksjonsmøte og et demo møte. Dette kan også gjennomføres i løpet av testperioden, og initieres ved å sende en epost med "Forespørsel om introduksjons- og demomøte før produksjonssetting" til provesvar@nhn.no.

Hvis dere som systemleverandør ønsker bistand for deres pilot-helsevirksomheter, slik at de får godkjent sin  klientkonfigurasjonen i HelseID selvbetjening, send oss en henvendelse til provesvar@nhn.no, med kontaktinformasjon på virksomheten, så skal vi bidra til at avtaler og vilkår blir korrekt signert.

 

Tilgang til Pasientens prøvesvar for helsevirksomheter og privatpraktiserende leger

For å bruke Prøvesvar-API i produksjon må den dataansvarlige virksomheten være medlem av Helsenettet, ha signert NHN medlemsvilkår og bestilt tjenesten Pasientens prøvesvar, samt eventuelt delegert nødvendige rettigheter. Her finnes informasjon om hvordan helsevirksomhetene kan bestille Pasientens prøvesvar.

Dette gjelder også for helsevirksomheter som i tillegg ønsker å se prøvesvarene med bruk av ny fane Prøvesvar i Kjernejournal portal.