Kritisk informasjon
Her finner du all informasjon du trenger for å komme i gang med å bruke Kritisk Informasjon API. Lenger ned finner du blant annet en beskrivelse av tjenesten, en kom i gang-guide, utviklerdokumentasjon, release notes mm.
Kritisk Informasjon er en del av den nasjonale kjernejournalen, og krever autentisering med HelseID, medlemskap i Helsenettet og signering av bruksvilkår.
Kritisk informasjon API er en tjeneste som åpner for deling av pasientens kritiske informasjon på tvers av helseinstitusjoner. Med kritisk informasjon menes informasjon som man i en behandlingssituasjon ønsker at det varsles særskilt om til helsepersonell. Eksempler på kritisk informasjon er allergier, spesielle lidelser eller tidligere komplikasjoner ved anestesi.
Gjennom API-et kan aktørene i helse- og omsorgstjenesten endre, opprette og dele kritisk informasjon som en integrert del av deres eget fagsystem.
Informasjonsmodellen for kritisk informasjon er basert på seks hovedkategorier:
- Overfølsomhetsreaksjoner: Omfatter legemiddelreaksjoner og kritiske allergier. Registreres med type reaksjon og reaksjonens alvorlighetsgrad, sannsynlig agens og i hvilken grad årsaken(-e) til reaksjonen(-e) er verifisert.
- Komplikasjoner ved anestesi: Omfatter tidligere komplikasjoner under anestesi som følge av forhold hos pasienten. Mange pasienter har denne informasjonen i et «Anestesiproblemkort» som de bærer med seg.
- Kritiske medisinske tilstander: Omfatter tilstand / sykdom som kan være vanskelig å erkjenne i en akuttsituasjon, og som kan medføre alvorlige komplikasjoner eller feilbehandling dersom den overses ved utredning og behandling av pasienten. Kjernejournal har utviklet en liste over en del slike tilstander som bør registreres.
- Pågående behandlinger og implantater: Omfatter opplysninger om pågående viktige behandlingsløp som kan innebære en helserisiko hvis det ikke tas hensyn til i forbindelse med helsehjelp til pasienten. Det kan gis opplysning om varighet når dette er kjent på registreringstidspunktet. Kategorien omfatter også kritisk viktige implantater og transplantater.
- Endringer i behandlingsrutiner: Ansvarlig helsepersonell og pasient kan i noen tilfeller gjøre beslutninger som vil ha betydning for hvilken helsehjelp pasienten skal få, og som kan kreve avvik fra vanlige prosedyrer og retningslinjer. Dette omfatter begrensning av livsforlengende behandling, pasientens reservasjon mot blodprodukter, og avtaler om endringer i spesifikke behandlingsrutiner.
- Smitte: Omfatter infeksjonssykdommer med konsekvens for valg av behandling til pasienten.
Kom i gang
For å starte prosessen for å ta i bruk kritisk informasjon APIet (KI-API) skal leverandøren gjennom minst to samtaler (møter) med Norsk helsenett.
Første samtale er et introduksjonsmøte for å avdekke behov, besvare spørsmål og for å hjelpe leverandøren med å komme raskt i gang.
I den andre samtalen skal leverandøren vise en demo av fagsystemet sitt i testmiljøet, slik at vi sammen sikrer at KI-APIet brukes korrekt. Ved behov kan flere møter settes opp.
Send en e-post til kundesenter@nhn.no for å komme i gang med samtalene med en kort beskrivelse av dere selv, og gjerne med tittel “Ønske om integrasjon mot Kritisk informasjon API". Vi tar kontakt med dere etter kort tid og avtaler det første møtet.
Les gjerne "Veiledning for bruk av kritisk informasjon API", samt "Utviklerdokumentasjon" i forkant av første møte.
Slik går du frem teknisk for å begynne å ta i bruk kritisk informasjon APIet:
Tjenestens API er beskyttet med HelseID. Tilgang fra ditt fagsystem mot tjenesten må først konfigureres i HelseID Selvbetjening sitt testmiljø. Deretter må du gjøre en integrasjon mot HelseID for OAuth token exchange.
Følg HelseID Selvbetjening sin dokumentasjon for å komme i gang. Du må først opprette et Klientsystem og deretter en Klientkonfigurasjon.
Ved oppretting av Klientsystem:
- Hva skal HelseID brukes til: API-kall
- Tjenester som skal konsumeres: nhn:critical-information
Etter klientkonfigurasjonen er opprettet vil det gå ut en epost til oss for manuell godkjenning. Etter vi har godkjent må du lage integrasjon mot HelseID med OAuth token exchange for å sette korrekt scope og audience mot tjenesten.
PS: Dersom du ønsker å hoppe over dette steget for å komme raskere i gang med å teste APIet, har HelseID en tokengenerator som fungerer mot testmiljøet. Her kan du generere access tokens du kan bruke videre til autorisering mot tjenesten i testmiljø.
Når man er integrert mot HelseID og kan skaffe seg access tokens er man klar til å utvikle og teste en integrasjon mot tjenestens API.
APIet tilbys i flere miljøer, der test-miljøet er tilgjengelig på både internett og helsenett, mens QA og prod-miljøene kun er tilgjengelig på helsenett. Se miljøoversikt for full oversikt over tilgjengelige miljøer.
Vi anbefaler også å lese utviklerdokumentasjonen for nærmere beskrivelse av funksjonalitet som er støttet i APIet og tilgengelige endepunkter.
Introduksjons -og demomøte
Før du kan gå i produksjon med tjenesten må du ha gjennomgått et introduksjonsmøte og et demo møte. Dette gjøres ved å sende en epost til kundesenter@nhn.no.
Integrasjon HelseID
For å bli godkjent som leverandør må integrasjonen fra fagsystemet godkjennes av HelseID og tilgang til produksjonsmiljøet må utstedes. Hensikten er å sikre at at løsninger som produksjonsettes ikke har store feil eller svakheter som går utover informasjonssikkerhet eller personvern. Se godkjenningsprosess HelseID.
Etter at integrasjon mot HelseID er godkjent må leverandøren opprette de nødvendige konfigurasjonene i HelseID Selvbetjening for produksjon. Etter dette er det klart for å ta APIet i bruk.
Tilgang til tjenesten på helsenettet
For å bruke Kritisk info-API i produksjon må man være medlem av helsenettet. Dersom din organisasjon ikke er medlem finnes det informasjon om hvordan man blir medlem her.
Øvrig info om tilgjengelige miljøer, inkl. produksjonsmiljøet finnes her.
Vær oppmerksom på at alle nye tjenester som tilgjengeliggjøres fra NHNs private sky er publisert på et annet IP-segment enn enkelte andre NHN-tjenester. Hvis din organisasjon allerede bruker tjenester via helsenettet må dere kanskje legge til nye brannmur-regler for NHN privat sky.