Selvbetjening og bruksvilkår

På denne siden finner du informasjon om HelseID Selvbetjening og bruksvilkårene for HelseID.

Tilgang til testmiljøet

For å få tilgang til testmiljøet for HelseID, må du logge deg inn i testtmiljøet for HelseID Selvbetjening.

Dersom du får problemer underveis i utviklingsprosessen, anbefaler vi at du kontakter oss på vår Slack-kanal. Send en e-post til kundesenter@nhn.no, og be om å få tilgang til kanalen #ext-helseid.

Test-token-tjenesten

 

Hvis du vil teste et API, kan du bruke HelseIDs Test-token-tjeneste for å få ustedt et token for testing.

Tilgang til produksjonsmiljøet

For at du skal bruke programvaren din i HelseID sitt produksjonsmiljø, må følgende steg ha blitt fulgt: 

  • Virksomheten din må være en godkjent tredjepartsleverandør for NHN
  • Virksomheten din må ha signert vilkår for bruk av HelseID
  • Du må ha fått tilgang til HelseID Selvbetjening i produksjon (se under)
  • Programvaren din må ha blitt godkjent for bruk mot HelseID med en kodegjennomgang (se under)

Vilkår for bruk av HelseID

Å signere vilkår for bruk av HelseID gir din virksomhet ansvar og oppgaver, blant annet:

  • ansvar for informasjonssikkerheten
  • ansvar for test og godkjenning
  • melding om hendelser og hendelseshåndtering
  • innføring av krise- og beredskapsplaner
  • holde seg oppdatert på endringer i HelseIDs sikkerhetsprofil og innføre relevante endringer i programvaren

Selvbetjening i produksjon

For å opprette en klient- eller API-konfigurasjon i HelseID, må du ha fått tilgang til produksjonsmiljøet for HelseID Selvbetjening. For tredjepartsleverandører som vil utvikle en HelseID-klient finnes informasjon om hvordan man gjør et system tilgjengelig i produksjon i dette dokumentet.

Kodegjennomgang

Før du kan gå i produksjon med programvaren din, må du ha fått godkjent en kodegjennomgang. I en slik gjennomgang går noen fra HelseID-teamet gjennom den relevante koden og bekrefter at den er gjort i samsvar med kravene i Sikkerhetsprofilen til HelseID.