Digitale behandlingsplaner og egenbehandlingsplaner
Her finner du all informasjonen du trenger for å komme i gang med å bruke behandlingsplaner APIet. Lengre ned for å finner du blant annet en beskrivelse av tjenesten, en kom i gang-guide, utviklerdokumentasjon, release notes mm.
Digitale behandlings og egenbehandlingsplaner er en del av Nasjonal Kjernejournal, og krever autentisering med HelseID, jfr. tillitsarbeidet forankret i helsesektoren.
Digitale behandlingsplaner er en løsning som gjør det mulig å utarbeide en helhetlig plan for behandling av pasienter, både fra helsetjenesten sin side (behandlingsplan) og i pasientens eget hjem eller oppholdssted (egenbehandlingsplan), samt å dele informasjon på tvers av behandlere og pasienten selv. En plan hvor pasienten kan involveres understøtter mestring og måloppnåelse.
En plan kan inneholde hvilke diagnoser og problemområder som følges opp, mål for behandlingen, pasientens egne mål, hva som skal følges opp i samarbeid med helsevesenet og hvilke tiltak pasienten selv kan gjøre.
Nøkkelen i Digitale Behandlingsplaner og Egenbehandlingsplaner-løsningen er sentral lagring i Kjernejournal. Det åpner for samhandling på tvers i sektor slik at pasienten slipper å være informasjonsbærer for helseinformasjonen sin. Behandlere får tilgang til behandlingsplaner enten i Kjernejournal helsepersonell-portal eller direkte i sin EPJ dersom EPJ-leverandør tar i bruk APIet, mens pasient får tilgang til planen sin i Helse Norge.
Kom i gang
Slik går du frem for å begynne å ta i bruk behandlingsplan-APIet:
Tjenestens API er beskyttet med HelseID. Tilgang fra ditt fagsystem mot tjenesten må først konfigureres i HelseID Selvbetjening sitt testmiljø. Deretter må du gjøre en integrasjon mot HelseID for OAuth token exchange.
Følg HelseID Selvbetjening sin dokumentasjon for å komme i gang. Du må først opprette et Klientsystem og deretter en Klientkonfigurasjon.
Ved oppretting av Klientsystem:
- Hva skal HelseID brukes til: API-kall
- Tjenester som skal konsumeres: nhn:careplan
Etter klientkonfigurasjonen er opprettet vil det gå ut en epost til oss for manuell godkjenning. Etter vi har godkjent må du lage integrasjon mot HelseID med OAuth token exchange for å sette korrekt scope og audience mot tjenesten.
PS: Dersom du ønsker å hoppe over dette steget for å komme raskere i gang med å teste APIet, har HelseID en tokengenerator som fungerer mot testmiljøet. Her kan du generere access tokens du kan bruke videre til autorisering mot tjenesten i testmiljø.
Når man er integrert mot HelseID og kan skaffe seg access tokens er man klar til å utvikle og teste en integrasjon mot tjenestens API.
APIet tilbys i flere miljøer, der test-miljøet er tilgjengelig på både internett og helsenett, mens QA og prod-miljøene kun er tilgjengelig på helsenett. Se miljøoversikt for full oversikt over tilgjengelige miljøer.
Vi anbefaler også å lese utviklerdokumentasjonen for nærmere beskrivelse av funksjonalitet som er støttet i APIet og tilgengelige endepunkter.
Introduksjons -og demomøte
Digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner er under utprøving. Før du kan gå i produksjon med tjenesten må du ha gjennomgått et introduksjonsmøte og et demo møte. Dette gjøres ved å sende en epost til kundesenter@nhn.no.
Integrasjon HelseID
For å bli godkjent som leverandør må integrasjonen fra fagsystemet godkjennes av HelseID og tilgang til produksjonsmiljøet må utstedes. Hensikten er å sikre at at løsninger som produksjonsettes ikke har store feil eller svakheter som går utover informasjonssikkerhet eller personvern. Se godkjenningsprosess HelseID.
Etter at integrasjon mot HelseID er godkjent må leverandøren opprette de nødvendige konfigurasjonene i HelseID Selvbetjening for produksjon. Etter dette er det klart for å ta APIet i bruk.
Tilgang til tjenesten på helsenettet
For å bruke behandlingsplan-APIet i produksjon må man være medlem av helsenettet. Dersom din organisasjon ikke er medlem finnes det informasjon om hvordan man blir medlem her.
Øvrig info om tilgjengelige miljøer, inkl. produksjonsmiljøet finnes her.
Vær oppmerksom på at alle nye tjenester som tilgjengeliggjøres fra NHNs private sky er publisert på et annet IP-segment enn enkelte andre NHN-tjenester. Hvis din organisasjon allerede bruker tjenester via helsenettet må dere kanskje legge til nye brannmur-regler for NHN privat sky.