Denne siden er under utarbeidelse og endringer kan forekomme.

Kjernejournal er en samhandlingsløsning som fører til at helsepersonell får tilgang til pasienters helseinformasjon på tvers av virksomheter og nivåer i helsevesenet. I kjernejournalportal ser helsepersonell den samme informasjonen om pasienten, uavhengig av om de jobber som fastlege, på et sykehus, en legevakt eller en virksomhet i en kommune.

Ved portalintegrasjon med kjernejournal tilgjengeliggjøres et kjernejournalikon på pasientsiden i det kliniske fagsystemet. Dette ikonet angir, etter farge, om pasienten har kjernejournal, og om det er registrert kritisk informasjon. Helsepersonell kan ved tjenstlig behov velge å åpne kjernejournalportalen ved å klikke på ikonet for å få tilgang til all informasjon i kjernejournal.

Introduksjons -og demomøte

For å starte prosessen for integrasjon med kjernejournal portal skal leverandører gjennom minst to samtaler (møter) med Norsk helsenett.  

Første samtalen er en introduksjonsmøte for å avdekke behov, besvare spørsmål og for å hjelpe leverandører med å komme raskt i gang.  

I det andre møte skal leverandører vise en demo av fagsystemet sitt i testmiljøet slik at vi sammen sikrer at portalen brukes korrekt. Ved behov kan flere møter settes opp.  

Send en e-post til kundeservice@nhn.no  med en kort beskrivelse av dere selv, og gjerne med tittel “ønske om integrasjon mot kjernejournal portal". Vi tar kontakt med dere etter kort tid og avtaler det første møte.  

For tekniske spørsmål underveis i prosessen kan vi nås på følgende Slack-kanal: https://norskhelsenett.slack.com/archives/C05APCRNHMZ

Innlogging

For å kunne integrerer kjernejournalportal i et webbasert EPJ er det en forutsetning å benytte innlogging med tillitsrammeverk. Dokumentasjon på hvordan dette implementeres finnes her: Readme.md - NHN Utviklerportal