Feilrespons

Generelt vil alle feil returneres med en feilkode og en id for hendelsen. I testmiljøer vil det også ligge en mer detaljert beskrivelse av hva som forårsaker feilen.

{
  "aarsak": "INNLOGGING_AUTH_FAILURE",
  "hendelsesId": "34634634",
  "beskrivelse": "Manglende token i Authorization header"
}

Om feilen blir for kryptisk, ta kontakt i NHN sin Slack-kanal #ext-helseid-kjernejournal og legg ved hele json-responsen.

Feilkoder

Feilkode Beskrivelse
INNLOGGING_AUTH_FAILURE Generell autoriseringsfeil, dette kan være på på grunn av feil eller manglende autentiseringsdetaljer
INNLOGGING_TOKEN_ERROR Feil i innsendt token
INNLOGGING_REQUEST_FAILURE Request inneholder feil eller mangler.
INNLOGGING_SESSION_ERROR Manglende eller utgått sesjon
INNLOGGING_INTERNAL_ERROR Generell intern feil som ikke fanges av feilkodene ovenfor

Håndtering av INNLOGGING_SESSION_ERROR

En feilsituasjon i produksjon vil mest sannynlig være av typen INNLOGGING_SESSION_ERROR, under ligger en tabell over sannsynlig årsak til feilen og en anbefalt håndtering.

Handling Feilkode Sannsynlig årsak Anbefalt håndtering
Opprett sesjon INNLOGGING_SESSION_ERROR Problem med å lagre sesjonen Hent et nytt token fra HelseID og forsøk på nytt
Oppdater sesjon INNLOGGING_SESSION_ERROR Sesjonen er ikke startet eller utgått/avsluttet Opprett ny sesjon og knytt websesjonen til denne
Avslutt sesjon INNLOGGING_SESSION_ERROR Sesjonen er allerede utgått/avsluttet Ikke strengt nødvendig å håndtere men hyppig feil indikerer et problem